دليفيري للكلاب في مصر
Source: يوتيوب

إبتكر الشاب المصري عمر ثروتـ مشروعاً جديداً ليحلّ مشكلةً قد يقع فيها مربّو الكلاب في القاهرة، في توفير وجبة طعامٍ لكلابهم. 

إنطلاقاً من تجربته في تربية الكلاب ونشاطه الإجتماعي والسياسي، يحاول عمر مكافحة ارتفاع سعر طعام الكلاب المستورد والذي شهد زيادةً ملحفوظةً مع انخفاض سعر الجنيه المصري في السنوات الـ6 الأخيرة. 

وفي حديثٍ لوكالة "رويترز"، قال عمر ثروت: "النهارده بحاول إن أنا أوفر على مربي الكلب إن هو يطبخ في بيته. واحد مثلاً بيشتغل، واحدة بتشتغل، ما عندهوش وقت. فعشان كمان أوفّر عليه أكثر فبوصل له لحد بيته الأكل بتاع الكلب. أنا بروح 6 أكتوبر، بروح المعادي، بروح وسط البلد، بروح مدينتي. بروح كل المناطق في القاهرة. بوصل الأكل لحد باب بيتك".

ويتابع: "يعني أنت بتحاول…الحيوان أصله لما تعاشر الحيوان حتلاقيه إن هو حيوان صادق جداً، فيستاهل إن أنت تدي له. فيعني لما الأسعار بتزيد الفترة اللي فاتت مثلاً ما زوّدتش السعر لأن أنا كنت عارف إنه لو السعر زاد ممكن زبون ما يقدرش عليه. فمش مشكلة يعني أي مادة في مقابل، حرام كلب يمشي ولا كلب ياكل أي حاجة ولا حاجة زي كده".

رأي الناس

على منصات التواصل الإجتماعي كانت هناك سلسلة من التعليقات، ومنها ما رأت في المشروع ابتكاراً جيّداً، بينما آخرون رأوها وسيلةً كي ينفق من يحتار ماذا يفعل "بفلوسه".

خبر يحرق الدم